Kunde
NRK
Prosjektets varighet
2017 - 2018
Foss er et verktøy for å planlegge, konfigurere og publisere direktestrømmer av video eller lyd til internett. Innholdet er som regel hendelser som skjer i sanntid, f.eks. pressekonferanser, direktesendte nyhetssendinger, konserter, fotballkamper eller lignende. Verktøyet er 100% webbasert og er tilgjengelig for alle i NRK.
Mine roller og ansvar
I Foss-prosjektet hadde jeg ansvaret for en fullstendig designprosess fra innsiktsarbeid, brukerundersøkelser og konseptutvikling, til ferdige implementerbare designskisser. I tillegg innebar det samarbeid med- og oppfølging av utviklerteam, brukertesting og oppfølging av brukerne etter at verktøyet ble tatt i bruk.
Hvordan fungerer egentlig Foss?
Konvertering av høykvalitetsvideo er generelt en tid- og ressurskrevende jobb, og når man skal konvertere video som skal strømmes direkte trenger man hardware som er spesiallaget for dette. Disse maskinene kalles videoencodere. Videoencodere er en begrenset ressurs, selv for en stor kringkaster som NRK, og det er her Foss kommer inn.
Foss er i essens en slags glorifisert bookingkalender som i Outlook, bare for live-video. Det gjør at man kan booke tid på en videoencoder til sitt arrangement, slalåmrenn eller pressekonferanse uten at man går i beina på resten av organsisasjonen.
Du kan se hva andre har booket, føre metadata, publisere, endre, flytte eller slette videostrømmene dine.
Du kan opprette repeterende strømmer, f.eks. for strømmer som skal publiseres daglig, ukentlig eller på tirsdager.
Opptak av strømmen er umiddelbart tilgjengelig etter at den er over, og kan dermed redigeres om du ønsker.
Foss er også koblet tett sammen med resten av NRK sin infrastruktur for videoproduksjon. Alt som opprettes i Foss kan også finnes igjen og behandles som vanlige videoklipp i Potion.
Hvorfor ble Foss laget?
Foss, som det fremstår i dag, er egentlig Foss versjon 2. Første versjon ble designet og utviklet av et annet team. Den hadde allerede vært i bruk i NRK i en god stund, men denne baserte seg på underliggende systemer som var under utfasing. Teamet jeg jobbet i hadde allerede ansvaret for Potion-verktøyene og var involvert i integrasjon med de nye kjernesystemene. Derfor tok vi som team også over ansvaret for Foss.
Vår oppgave ble å designe og utvikle en helt ny versjon av Foss, fra topp til bunn, basert på ny teknisk infrastruktur. Dette ga helt nye muligheter til å adressere en rekke problemer. Både for publikum, som skulle se på NRK sine direktestrømmer, og interne brukere, som skulle planlegge og sette opp disse. Samtidig var versjon 1 av Foss godt likt av brukermassen, så det var viktig å ta med seg videre det som var positivt med det eksisterende verktøyet.
Utfordringer med med eksisterende verktøy
På mange strømmer kunne man ikke spole tilbake til start dersom man ikke satt klar når denne startet.
Mange strømmer kunne ikke ses etter at direktesendingen var avsluttet. Det resulterte i at publikum ble møtt med en plakat som sa “Direktesendingen er over”. Denne plakaten ble vist i snitt 270 000 ganger pr uke, 1.3 millioner på det høyeste.
I videostrømmer som tillot spoling, kunne man spole i hele det tilgjengelige videobufferet, og fortsette å se på strømmen selv om sendingen var ferdig. Da risikerte man å eksponere video som ikke burde nå publikum, eller for feil målgruppe.
Interne brukere måtte forholde seg til flere ulike verktøy og manuelle steg for å sette opp en direktestrøm med opptak
Businessmål
“Vi skal gjøre live bedre. Vi må profesjonalisere de live-eventene som faktisk løftes frem på nrk.no.“
“Videreutvikling av Foss skal sikre raskere og enklere oppsett av streaming, arkivering og understøtte en bedre publikumsopplevelse. “
Disse ble delt opp undermål som ville kunne gi konkret gevinst
Publikum skal aldri se “Direktesendingen er over”-plakaten. Opptak skal være tilgjengelig for publikum i det øyeblikket videostrømmen er ferdig.
Publikum skal kunne navigere i direktestrømmer på lik linje med vanlige videoklipp på nett.
Publikum skal ikke kunne se innhold som er utenfor tidspunktene som er satt opp.
Booking av direktestrømmer, enkel kanalisering av videosignal og bestilling av opptak skal skje i et brukervennlig grensesnitt.
Arkivering og opptak av videomateriale i original kvalitet skal automatiseres.
Og hvem er de som bruker dette vektøyet?
Brukerne er primært journalister og multimedieproducere tilknyttet sport- og nyhetsmiljøene i NRK, og er et hyppig brukt verktøy både nasjonalt og rundt på distriktskontorene i hele landet. I tillegg brukes Foss av andre miljø som sender direkte, f.eks. ved arrangementer som P3 Gull eller Melodi Grand Prix.
Men hvordan ser Foss egentlig ut?
I galleriet under kan du få en oversikt over hovedfunksjonene i verktøyet. Dette er ikke skisser, men screenshots fra implementasjonen slik den var i bruk pr. januar 2022.
Designprosess
Innsikt, brukerundersøkelser og brukermedvirkning
På oppstartstidspunktet hadde ingen, hverken i teamet eller utenfor, en totaloversikt over brukerbehovene rundt live-strømmer. Mulighetsrom og begrensninger knyttet til den nye strømmeteknologien vi skulle bygge verktøyet på var også ukjent landskap.
Vi startet derfor innsiktsarbeidet med å kartlegge eksisterende og potensielle interessenter, både på teknologi- og brukersiden. Deretter gjennomførte vi en lang rekke intervjuer av disse personene i løpet av noen intense uker. På denne måten greide vi å skaffe en oversikt over hvem som visste hva, og pusle sammen et totalbilde over både organisasjonens og brukernes behov, samt teknologiske muligheter på kortere og lengre sikt. I disse intervjuene deltok gjerne UX, men også minst én utvikler, slik at forståelsen av problemområdet ble dypt forankret i teamet. Denne prosessen avdekket ytterligere målsetninger og behov i organisasjonen.
Videre etablerte vi en brukergruppe bestående av seks journalister og produsenter som jobbet med direktestrømmer til vanlig. Denne gruppen ble en ressurs for å validere ideer og konsepter, testing av prototyper, samt å kunne være “superbrukere” i deres vanlige redaksjoner og miljø. Men kanskje aller viktigst: Å sikre at målsettingen om en forbedret brukeropplevelse ble oppfylt.
Løsningen ble definert gjennom brukerhistorier, basert på analyse av informasjonen innhentet i innsiktsfasen. Gjennom en iterativ prosess ble skisser i forskjellige stadier justert etter tilbakemeldinger fra brukerne. Brukerne var involvert gjennom hele utviklingsprosessen, og bidro med testing av alt fra prototyper til ferdige løsninger, både før og etter lansering.
En av disse brukertestene gjorde også at Foss sin rosa lillesøster, Turbin, ble laget.
Noen av metodene vi var innom i prosjektperioden
Dokumentanalyse
Gjennomgang av strategidokumenter for organisasjonen, tidligere notater fra workshops og relaterte brukerintervjuer.
Ekspertintervjuer
Intervju med utviklerne i teamet som lagde Foss v1. Gjennomgang av funksjonalitet og bakgrunn for valgene som ble tatt i sin tid, samt hva som ville vært en naturlig vei videre.
I tillegg ble det gjort intervjuer med eksperter på routing, strømming og annen underliggende IT-infrastruktur.
Contextual Inquiry
Semi-strukturerte intervjuer og samtaler med et bredt utvalg brukere av eksisterende verktøy. Disse undersøkelsene ble utført i brukernes eget miljø, gjerne på klipperom, deres kontor eller arbeidsstasjon.
Brukertester
Brukertesting av verktøyet ble gjort i flere faser: Fra gjennomgang av konseptskisser og ulike stadier av prototyper, til ferdig implementert applikasjon.
Kuriosa om “Idealprossessen”
Foss-prosjektet er et av få prosjekter jeg har vært involvert i der praksis har stemt overens med de flotte figurene som beskriver Design Thinking, Double Diamond og andre lignende designprosesser.
Det jeg mener med idealprosess er noe som går a-la dette:
Innsiktsabeid
Analyse og definisjon av problem
Skisser, idé og konseptutvikling
Utvikling
Testing & feedback
Leveranse!
Iterasjon - Rykk tilbake til punkt 3 (eller 1)
Normalt er virkelighetens designprosess og utviklingsprosjekter betraktelig mindre strømlinjeformet enn dette. Men det er morsomt å ha vært med på et prosjekt som gikk til de grader etter boken. Realitetens design- og utviklingsprosjekter er nok nærmere prosessen under …
Oppsummering
Måloppnåelse
Foss ble levert og tatt i bruk i 2017. Verktøyet ble tatt i mot med åpne armer av brukerne, og en stor del av grunnen var at de selv fikk være med på å utforme produktet og påvirke prosessen. Resultatet ble en leveranse som hadde høy reell verdi for dem.
Et testament til dette er at det har blitt gjort minimalt med videreutvikling på verktøyet siden 2018 på brukersiden. Det har stort sett bare fungert.
(Dette betyr ikke at det ikke finnes uløste brukerbehov eller rom for forbedringer. Teamet som har ansvar for Foss har generelt en veldig stor portefølje å forvalte, så det er snakk om harde prioriteringer. Det betyr bare at verktøyet løste og fortsetter å løse kjernen av det det ble laget for på en god måte!)
Som tidligere nevnt hadde vi en del konkrete mål ved oppstart av prosjektet. Her følger en status på måloppnaåelse pr januar 2022:
Målsetninger som ble løst
Publikum skal aldri se “Direktesendingen er over”. Opptak skal være tilgjengelig for publikum i det øyeblikket videostrømmen er ferdig.
Publikum skal kunne navigere i direktestrømmer på lik linje med vanlige videoklipp på nett.
Publikum skal ikke kunne se innhold som er utenfor tidspunktene som er satt opp.
Booking av direktestrømmer, enkel kanalisering av videosignal og bestilling av opptak skal skje i ett brukervennlig grensesnitt.
Arkivering- og opptak av videomateriale skal automatiseres.
Målsetninger som delvis ble løst
Booking av direktestrømmer, enkel kanalisering av videosignal og bestilling av opptak skal skje i et brukervennlig grensesnitt.
Økt brukervennlighet ble ivaretatt, men kanalisering av videosignal og opptak var ikke mulig å få på plass i samme grensesnitt pga mangler i historisk underliggende infrastruktur. Infrastruktur for opptak er estimert å være på plass og er planlagt implementert i Foss i løpet av 2022.